Ruig Lapland - Reisverslag uit Inari, Finland van Casper - WaarBenJij.nu Ruig Lapland - Reisverslag uit Inari, Finland van Casper - WaarBenJij.nu

Ruig Lapland

Blijf op de hoogte en volg Casper

02 Augustus 2014 | Finland, Inari

Het laatste bericht kwam uit Rovaniemi, een stadje dat op poolcirkel ligt. Ondertussen zit ik veel noordelijker, dicht bij de grens van Finland en Zweden. Het is hier in de zomer ongeveer 3 maanden licht, en dat houdt in dat er gedurende 3 maanden geen enkel spoortje van duisternis is, zelfs geen schemer.
12 uur s'avonds ziet er hetzelfde uit als 12 uur s'middags, wat best verwarrend is met slapen.

Na Rovaniemi zijn we richting het zuid-oosten afgebogen naar Oulanka National Park om daar de Little Bears Ring Trail te lopen. Een rondje dat 12 km had moeten zijn en wij er 14 liepen. Hoe krijg je dat voor elkaar? Simpel verteld: verkeerde afslag waarna het bushwacken werd. Verder wel een heel mooie wandeling, maar eentje die wel slachtoffers eiste. Mijn knieën vonden de ruige wandeling maar niks, en Robbert ging door zijn enkel heen.
Oulanka was ook de 1e dag dat we in de tenten sliepen. Ik vind ze wat onhandig gebouwd, de voortent is alleen een buitentent beschutting. Houdt in dat je koffers wel op het natte gras moeten staan. De tenten zijn wel redelijk simpel op te bouwen, maar ik had liever de tent gehad die ik in de VS had.

Na Oulanka was het een dag rijden richting het noorden. Bij Inari was het de bedoeling te gaan kanoën, echter was dit van korte duur vanwege naderend onweer.
Op de rit naar Inari kon je zien hoe ruig Lapland is, en je moet oppassen voor overstekende rendieren. Ze zijn erg rustig gelukkig en je ziet ze al van verre lopen.

Na Inari was het richting opnieuw een National Park, ditmaal Lemmenjoki. Wat een wandeling van een uurtje had moeten zijn werd een wandeling van 4 uur. Opnieuw het verkeerde pad gekozen. Ik had me echter daar niet op voorbereid. 1 flesje water ipv de hele rugtas mee, geen anti muggen spul mee. Dat laatste heb ik spijt van gekregen. Ik typ dit een dag later en ik kan voorlopig 20+ aan muggenbulten tellen. Die krengen zijn echter ook dwars door mijn polo heen gegaan, dus het kunnen er ook nog meer dan 30 worden want daar heb ik nog niet geteld!

Vandaag gaan we waarschijnlijk richting de Noordkaap. Waarschijnlijk omdat Robbert ook graag het Schiereiland ten oosten wil zien daarvan. Even passen en meten en denken of dat gaat lukken.

Ik typ dit verhaal op een prachtig plekje, in de stille natuur langs een stromende rivier. Erg helder en schoon water hier. Het kraanwater smaakt als bronwater.
Het plekje heeft me doen nadenken wat ik in bullet points nou vind van Lapland, dus hier komen ze.

1) Erg ruig
2) Veel Nationale Parken
3) Rendieren!
4) Veel water, zowel stilstaand als rivieren en meren
5) Daardoor teveel muggen
6) Gevolg: deet is niet aan te slepen!
7) Een nogal apart bioritme door de dag/nacht verhoudingen

Dat waren ze volgens mij wel, ik ga zo ontbijten en dan laat ik wel weer van me horen als ik wifi heb. Dat is namelijk best wel schaars hier.

  • 02 Augustus 2014 - 11:22

    Jacques Smit:

    Ik zou er maar nietover in zitten als jede weg kwijtraakt jebent altijd voor donker binnen.

  • 03 Augustus 2014 - 11:51

    Henri Smit:

    Leuk stukkie Cas. Zo te horen is het daar wel een beetje rustig, daar hoef je geen werk te zoeken dus! Wat een voordeel is , is dat je s'morgens rustig een biertje kan doen, je zegt gewoon dat het avond is. Wanneer. Gaan jullie weer naar de bewoonde wereld terug? Komen jullie nou veel vak. gangers tegen? Groeten aan de mannen en nog veel plzier!

  • 03 Augustus 2014 - 11:57

    Wilma:

    Hey Cas!

    Fijn om even wat te horen. Ik heb gebeld, maar moest het opgeven. Waarschijnlijk geen bereik meer daar. Zit je nou zo'n beetje in de middle of nowhere of kom je nog wel mensen tegen.? Behalve de andere drie natuurlijk waarmee je op reis bent.

    Ben benieuwd naar je verhalen en het vergelijk tussen bijv. ZA en USA. Qua landschap en bewoners. Nou, hou je taai, tel tot tien en geniet van wat je meemaakt en ziet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Inari

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2019

Welcome to the jungle

03 November 2019

The game is on

30 Oktober 2019

De duinen in

27 Oktober 2019

Welkom op de maan

25 Oktober 2019

Hit the ground running
Casper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 18365

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: