Ierland, the Wild Atlantic Way - Reisverslag uit Killarney, Ierland van Casper - WaarBenJij.nu Ierland, the Wild Atlantic Way - Reisverslag uit Killarney, Ierland van Casper - WaarBenJij.nu

Ierland, the Wild Atlantic Way

Blijf op de hoogte en volg Casper

25 Augustus 2016 | Ierland, Killarney

Meestal houd ik deze blog om de paar dagen bij. Een kijkje in de keuken en hoe ik tegen de reis aankijk. Deze trip is echter anders. Ik ga nu in één keer opschrijven wat er de hele trip gezien en gedaan is. En dat was ondanks de kortere trip een hoop.

Het begon vrij dramatisch en zorgde direct voor een domper op de trip. Op Cork Airport kreeg ik de huurauto niet mee. Reden? Ik heb geen credit card. Mocht ik schade rijden kunnen ze niks van mijn rekening afhalen. Oké, snap ik, ik had echter een all-inclusive verzekering geboekt. Dus eventuele schade was al gedekt. Uiteindelijk bij een ander bedrijf voor een ongehoord hoog bedrag een auto kunnen huren.

Nadat ik op het parkeerterrein wat rondjes had gedraaid om te wennen aan links rijden en schakelen. Oh, schakelen, wat zal ik jou toch niet missen. Hoe vaak ik niet heb misgeschakeld is ontelbaar. Vanuit 2e versnelling naar de 3e, om vervolgens de eerste versnelling te vinden. De bak werkt hetzelfde als in Nederland. 1e versnelling bij ons is pook naar je toe halen, hier van je af duwen. En dat nog met de verkeerde hand waar ik weinig controle over heb. Nah goed, ik heb het overleefd.

Dag 1 bleef dramatisch doorgaan, in Cobh wilde ik de Titanic Experience bezoeken. Tomtom kon het gebouw niet vinden, geen bordjes naar het museum en nergens internet om het adres te vinden. Uiteindelijk zwaar gefrustreerd maar richting hotel gegaan. En dat kon ik ook niet vinden! Adres in de Tomtom was incorrect en niemand had er ook ooit van gehoord. Puur geluk dat ik er uiteindelijk tegen ben gelopen. Vanuit daar bus gepakt naar Cork, wat rondgelopen en gegeten. Was er eigenlijk wel klaar mee met die dag, slapen en morgen fris beginnen.

Dag 2 was een zaterdag en Cork was drukbevolkt. Dit was vooral binnen, weer was erg slecht namelijk. English Market bekeken, en dat was inderdaad geinig, maar niet meer dan dat. Op internet erg opgehypt als dé place to be, vond dat tegenvallen. Vond eigenlijk heel Cork maar matig eigenlijk. Ik had gewoon de klik niet met de stad. Heb er redelijk wat rondgelopen en dat was genoeg voor mij. S'avonds tv gekeken en wat gekletst met anderen in de 'huiskamer'.

Zondag was veruit de slechtste dag qua weer. Ronduit bagger gewoon, harde wind met veel regen. Maargoed, time goes on and so does my journey. De Ring of Beara afwerken. En dan zijn er dus blijkbaar mensen die het leuk vinden om Ierland per fiets te bekijken. Daar gingen ze hoor op de fiets in dat baggerweer. Nog net aan een poncho op en zichzelf kapot trappend die heuvels op. Op dat soort momenten geniet ik dan maar even van de auto die ik heb en zet ik de radio maar wat harder.
De Ring of Beara is erg ruig en de wegen zijn krap, zelfs voor Ierse begrippen. Snelheidslimiet van 100km/u. Als je 40 ging dan was je voor je gevoel al aan het racen. De ROB heeft heel mooie vergezichten en was de moeite waard. Het is veel minder toeristisch dan de Ring of Kerry en in de dorpjes is ook niks te doen. Ik heb de hele dag in de auto gezeten en was kapot. Uiteindelijk bij de pub aangekomen waar ik overnachtte. Fish&chips gegeten en wat gesproken met de andere B&B'ers en gasten. Het idee was om vroeg naar bed te gaan, met de nadruk op idee. Er was live muziek..... Tot 1 uur!!! Argghh!!

De volgende 2 dagen ga ik samenvoegen, hierin heb ik namelijk veel gedaan. Om 9 uur vertrekken en na 7 uur s'avonds terugkomen. Killarney National Park, wat was het prachtig. Ierland heeft sowieso veel natuurschoon, maar dit was toch wel speciaal. In de middag een rondje golfen, en dit viel wat tegen. Baan was recentelijk heropend en het was gewoon te merken dat er langere tijd geen onderhoud aan was gepleegd. In principe een geinige baan hoor, maar moet wat aan gebeuren nog.
De Ring of Kerry was prachtig, maar anders dan de Ring of BearA. De ROB is korter en heeft langere ruige stukken achter elkaar. De ROK heeft mooiere en verfijndere stukken, maar er zijn veel stukken waarin je rijdt en er weinig te zien is. De stukken waar je echter wat ziet is vollebak genieten. In de ochtend op een golfbaan gelopen die van een hotel was. Goede gewoon voor €15, kan het niet anders zeggen. Heel netjes onderhouden en gave layout.

Woensdag ben ik verder naar het noorden gegaan. De Wild Atlantic Way gevolgd totdat ik bij de Cliffs of Moher aankwam. Ik heb hele mooie kusten gezien onderweg en had meer verwacht van de Cliffs of Moher. De kust ook daar is mooi en erg apart om te zien. Maar had er gewoon meerr van verwacht. Te hoge verwachtingen denk ik.
In de avond een rondje rondom Lisdoonvarna gemaakt. Rondom the Burren. Adembenemend mooi gewoon, en totaal onverwacht.

Vandaag was erg relaxt en toch weer niet. In de ochtend een andere kant van de Burren bekeken en toen toch de brandstofmeter maar eens in de gaten gehouden. Ik ging weg met een bereik van 68km, binnen een half uur was het bereik 0km. Wtf. Uiteindelijk een benzinepomp weten te vinden, maar wat was dat schrikken.

In de middag een wens in vervulling laten gaan: links golf. Dat is niet dat ik met de linkerhand golf, maar dat is een golfbaan aan de kust. In NL niet/nauwelijks aanwezig en hier veel. Het is een ervaring opzich en de uitzichten zijn prachtig. Aan de ene kant zie je de ruige kust met kliffen, aan de andere kant zie je heuvels en weilanden. Het is een ander soort golf dat je moet spelen. De wind heeft veel invloed op de bal en geen slag is hetzelfde. Ik heb ijzers 6 160 meter weggeslagen met de wind in de rug, wind tegen 130. Een heel aparte beleving om dat mee te maken. Hoogtepunt van de dag was hole 3. Afslaan van een klif over de Atlantische Oceaan. Dat is een foto die je gewoon moet zien.

En aan het einde van mijn ronde ging ik de golfbaan vergelijken met Ierland en kwam ik tot de volgende conclusies.
Het is ruig. Zowel het uitzicht als het land. Het is echter ook vriendelijk. Weet waar je ballen kunt missen en het gaat niet fout. Weet in de auto wat je wel en niet moet doen. Is de weg te smal? Zachter rijden en laat harder rijdende Ieren er maar langs.
Dit gaat ook op voor de mensen. Ook zij zijn ruig, een dan heb ik het niet alleen over de alcohol inname. Elke man en vrouw kan je met gemak onder de tafel drinken hier. En ook de vrouwen zouden daar totaal geen moeite mee hebben.
Ze hebben echter ook een heel open, warme en vriendelijke kant. Wees beleefd tegen ze en alles zal worden geregeld voor je.

Ik heb genoten van mijn tijd hier en er gaat een tijd komen dat ik terugga voor een 2e Ierland ervaring. Deze keer met wat meer voorbereiding. Deze trip beviel prima ondanka de krappe voorbereiding, maar wil een iets dichter schema hebben de volgende keer. Dat zal niet dit jaar zijn, maar ergens in de toekomst. Deze keer echter gewapend met een credit card.


  • 26 Augustus 2016 - 07:00

    W.Smit:

    Toch maar weer een land en een ervaring rijker. Petje af, alles in je uppie gedaan !
    Ierland, apart land, maar het laat je niet meer los.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Killarney

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2019

Welcome to the jungle

03 November 2019

The game is on

30 Oktober 2019

De duinen in

27 Oktober 2019

Welkom op de maan

25 Oktober 2019

Hit the ground running
Casper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 18376

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: