Van vliegtuig tot huifkar - Reisverslag uit Calgary, Canada van Casper - WaarBenJij.nu Van vliegtuig tot huifkar - Reisverslag uit Calgary, Canada van Casper - WaarBenJij.nu

Van vliegtuig tot huifkar

Door: Casper

Blijf op de hoogte en volg Casper

26 Augustus 2017 | Canada, Calgary

Het nieuwste avontuur is ondertussen al begonnen. De bestemming is ditmaal West Canada. Veel natuurschoon, berglucht en wilde dieren. Grofweg gezegd zijn er in het westen van Canada 3 grote steden: Vancouver, Calgary en Edmonton. Edmonton sla ik over, ligt namelijk niet op mijn route.

Een rechtstreekse vlucht bracht mij in Calgary en ik moet toegeven dat ik vantevoren geen stoel had gereserveerd. Ik weet niet waar ik met mijn gedachten zat, maar dat was toch wel erg dom. Echter... Ik zat in de Economy Comfort aan het gangpad. Extra beenruimte en slechts 1 stoel naast me. Stom geluk, en op de terugweg ga ik dat wel van tevoren boeken.

Goed, vliegtuig uit, douane door en huurauto ophalen. En toen kreeg ik door dat ik de Canadezen toch niet zo goed versta als gehoopt. Aziaten en Native Americans zie je hier veel, echter klinkt hun Engels heel anders. Toen nog vragen over autoverzekeringen en of het een probleem was of ik een andere auto meekreeg. Zonder extra kosten niet 1 autoklasse upgrade gekregen, maar 2! Ik ga in een Toyota Camry Canada doorkruisen. Het is een automaat met een flinke motor die te hard wil rijden. Auto is best groot en ik heb het denk ik niet zo op Toyota. In Ierland een Yaris en nu met de Camry, ik voel niks door het stuur. Het rijden zelf is prima, maar de auto geeft niks door aan wegligging. Saai rijden, ook mede door die automaat.

Gisteren na aankomst in hotel even opgefrist en stadscentrum Calgary bezocht. Calgary is net zoals de Amerikaanse steden opgebouwd uit Avenues en Streets. Alles is ruim opgezet en met voldoende parken om de drukte van de stad te ontglippen. Ik vind echter weinig sfeer aan de stad zitten. De parken geven wat karakter aan de stad, maar Downtown Calgary heeft niet echt een uitstraling. Het is veel hoogbouw en weinig sfeer. Vancouver schijn hierin stukken beter te zijn.

Vandaag een wandeling van 4,5 uur door de stad gemaakt en veel gezien. Er zijn best mooie punten in de stad en die liggen dan voornamelijk langs de Bow river. Maar voor de rest vind ik Calgary wat tegenvallen.

In de avond een wandeling gemaakt door Nose Hill Park. Wat dit park speciaal maakt is dat ze het wilde prairie laten. Dit om de prairie te kunnen bestuderen en een stukje inzicht erin te geven. Er leven ook wat dieren, o.a. coyotes. Het zijn heuvels gevolgd door vlaktes met gras dat minimaal op kniehoogte is en op de meeste punten zelfs tot heuphoogte komt.

En dan ga je toch denken aan 'vroeger'. Hoe het moet zijn geweest voor de pioniers die dit gebied moesten verkennen en een nederzetting moesten stichten. Vamaf Winnipeg tot aan Calgary is ongeveer 1350 KM. In de korte zomermaanden moesten families dat overbruggen in huifkarren, richting het Westen waar het land gratis was voor degenen die dat wilden. Dwars door de prairie, met minimaal kniehoog gras waar die huifkarren nooit soepel doorheen konden komen. Alleen met hoop op een betere toekomst zette de pioniers door. Een tijd waarin de schepen van hout waren en de mannen van staal. Indianen stammen, bizons, wolven, rivieren en het Grote Onbekende wachtte op ze. En na weken van niks anders dan gras zien ze in de verte bergtoppen opduiken: de Rocky Mountains. Maar hoe ver dat is, hoe hoog die bergen zijn en wat voor obstakels men tegenkomt voor die bergen bereikt zijn is onbekend. Een leven van angst voor het onbekende.

Ik heb vandaag in Nose Hill park heel even in hun voetsporen getreden. Nou ja, op mijn manier dan. Ik vloog naar Calgary, stapte in een huurauto met airco en TomTom. Deed licht gewicht wandelschoenen met steunzool aan en stapte vol moed het parkeerterrein af. Om direct de belangrijkste keuze van de avond te moeten maken: neem ik het linker of rechterpad? Decisions decisions.

Ook ik keek naar de Rocky Mountains die in de verte zichtbaar zijn en ik vraag mezelf af wat ik daar zal aantreffen.
Het originele plan was om naar Kootenay National Park te gaan, maar ivm bosbranden kan dat plan gewijzigd worden naar Yoho National Park. Geen ramp, krijg aan het einde vd reis opnieuw de mogelijkheid om Kootenay NP te bezoeken. Morgen weet ik het zelf ook pas en tot die tijd maak ik me er ook niet druk om.

  • 27 Augustus 2017 - 00:07

    Wilma:

    Ahhh....mooi verslag. Gek he, dat engels/amerikaans overal anders klinkt. In Afrika verstond ik ze ook niet

  • 27 Augustus 2017 - 09:23

    Henri:

    Mooi verslag. Weet zeker dat je veel moois gaat zien. Graag fotos van de grote beer! Have fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Calgary

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2019

Welcome to the jungle

03 November 2019

The game is on

30 Oktober 2019

De duinen in

27 Oktober 2019

Welkom op de maan

25 Oktober 2019

Hit the ground running
Casper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 18360

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: